23 Eylül 2019 Pazartesi
Bize Ulaşın
Künye
Lüleburgaz
Kırklareli
Edirne
Tekirdağ
Spor
Güncel Gündem
Resmi İlanlar
YAZARLAR
» son dakika haberler
Lüleburgaz 0°C
HABER DETAYI
Çocuğunuzda okul korkusu var mı?
Lüleburgazlı Klinik Psikolog Melis Aysucan Başyiğit, okula ilk defa başlayan çocuklarda sıklıkla görülen okula gitmek istememe ve okul korkusu durumunda velilerin nasıl davranması gerektiği konusunda tavsiyelerde bulundu.
Lüleburgaz # 11 Eylül 2019 Çarşamba 07:22

Uğurcan KARAOĞLU

Lüleburgazlı Klinik Psikolog Melis Aysucan Başyiğit, yeni eğitim ve öğretim yılının başlaması ile birlikte okula ilk defa başlayan çocuklarda sıklıkla görülen okula gitmek istememe ve okul korkusu durumunda velilerin nasıl davranması gerektiği konusunda tavsiyelerde bulundu.

Okulların açılmasının çocuklarda olduğu kadar ailelerde de farklı duyguların yaşanmasına neden olabildiğini belirten Başyiğit; “Okulların açılmasıyla birlikte heyecanın yanı sıra çeşitli sıkıntılar da yaşanabiliyor. Aile içinde sosyalleşerek büyüyen çocuk, sosyalleşme sürecine okulda devam eder. Okula başlamaya hazırlanan bazı çocuklar sevinç ve heyecan hissederken, bazıları da kendilerini yoğun stres altında ve ya kaygılı hissederler. Yeterli sosyal ortamda bulunmamış, evin dışında fazla vakit geçirmemiş, akranlarıyla iletişim kurmamış, aşırı bağımlı çocuklar, okula uyum sağlama dönemini kolay aşamazlar. Bu dönemde anne babanın sağlayacağı destek çocukların korku ve kaygılarını yenmelerine yardımcı olacaktır. Okula korkarak giden, bakım verenden ayrılmak istemeyen çocuk okula yeterli uyumu sağlayamadığı için ‘öğrenme’ de zorluklar yaşar. Bu sorunun üstesinden gelme yolu, öncelikle anlayışlı ve sevecen bir öğretmenin desteğidir. Öğretmenin çocuğun okula gitmesi yönünde kesin ve kararlı bir tavrı olmalıdır. Okula gidilmeyen her gün problemin daha da çok büyümesine sebep olur. Mümkünse, tercih ettiği bir aile büyüğü ile okula gelmesi ve devamının sağlanması gerekir. Okula hazır olmanın ve uyum sağlamanın bir başka etkeni, öğrenmeyi sağlayan zihinsel yeteneklere sahip olması ve beklenen performansı gösterebilmesidir. Bu durumda ailenin ve öğretmenin kuşkusu varsa kesinlikle bir uzman yardımı alınmalıdır.” dedi.

İLK HAFTA ÇOCUĞA NASIL YAKLAŞILMALI?

Başyiğit şöyle devam etti; “İlk haftalar çocuğa anlayışla yaklaşılmalıdır. Eğer çocuk ilk defa okula başlıyorsa, okulla ilgili ilk anıları ve yargıları ilk haftada oluşur. Bu nedenle çok titiz davranılmalıdır. Çocuğun okulda ilk gününde mutlaka yanında olunmalı, bir hafta boyunca çocuğu okula annesi ve ya babası bırakıp almalıdır. Okulun giriş çıkış saatlerine dikkat edilmelidir. Çıkış saatlerinde çocuk sınıfından veya okulundan çıktığı gibi onu almaya gelmiş olan ebeveynini muhakkak görmelidir. Bu durum okula uyumunu kolaylaştıracaktır. Çocuğun okula gitmesi için kesinlikle ödül-ceza sistemi kullanılmamalıdır. Çocuğunuza okulun başlangıç ve bitiş saatlerini ona uygun bir kol saati üzerinde gösterip öğrenmesini sağlayabilirsiniz (örneğin, “şu küçük çizgi bu sayının üzerine geldiği zaman seni almaya geleceğim”). Bu sayede kaygısını kontrol etmesi daha kolay hale gelebilir. Gün sonunda okulda yaşadıklarıyla ilgili konuşmak da oldukça faydalıdır. Bu konuşmada çocuğun duyguları ve düşüncelerini paylaşmasına yardımcı olmak, beklentilerini ve isteklerini konuşmak önemlidir. Ancak gerçekçi olmayan istekler ve özellikle okula gitmemek için bahaneler dile getiriyorsa, bunları öncelikle normal karşılayıp anlayış göstermek, sonrasında ise okulda zorlukların ve olumsuzlukların da olabileceğini konuşmak ve devam etmesi gerektiği mesajını vermek gerekir.”.

“ISRARCI VE KARARLI OLUN”

“Okul öncesi deneyimi olmayan ya da sosyal-duygusal gelişimi sosyal bir çevreye, uyum sağlamaya yetecek kadar gelişmiş olmayan çocuğun okula gitmek istememesi doğal bir süreçtir. Bu durumda ona "İstemiyorsan bugün okula gitme" derseniz, bu durum çocuk için daha zor olabilir. Onun yerine, çocuğun okula gitmesi için ısrarcı ve kararlı olun. Bu durum, sizin de sabahları belli saatte kendi işlerinize gidiyor olmanız üzerinden örneklenerek anlatılabilir. Çocuğu okula yeni başlayacak olan çoğu ebeveyn, çocuklarının okul yaşamı hakkında ciddi kaygılar yaşayabiliyorlar. Hatta endişelerini çoğu zaman fark etmeden davranış ve yorumlarıyla çocuklarına yansıtabiliyorlar. Fakat aileler yaşadıkları bu kaygıları çocuklarına hissettirmemeye özen göstermelidir. Çünkü unutulmamalıdır ki kaygı bulaşıcıdır ve anne babaların endişeleri çocuklarda korku yaratabilir. Evdeki bu kaygılı ortam, okula başlamaya hazırlanan çocuk için büyük zarar teşkil eder. Yetişkinler olarak iyi bir rol model olmak önemlidir. Bu nedenle ebeveynlerin okulla ilgili pozitif ve rahat bir tutum sergilemeleri, kaygılarını çok fazla çocuğa yansıtmamaları uyum sürecini kolaylaştırmaya yardımcı olacaktır.  Bu yeni başlangıcı çocuk adına kolaylaştırabilmek için ona cesaret vermek gerektiği unutulmamalıdır.”.

ANNEDEN AYRI KALMA KAYGISI

 “Anneden ayrılma sorunları, okula yeni başlayan çocuklarda sıklıkla görülen kaygı göstergeleridir. Öncesinde kreş, yuva gibi okul öncesi eğitim kurumuna gitmeyen çocuklarda anneden ayrılmak daha da zor olabilir. Çocuğun anneden ilk ayrı kalma deneyimi, okul başlangıcı olacak ise; okula uyum süreci sıkıntılı ve uzun sürebilir. Bu nedenle, okula başlamadan önce küçük çocukların anneden kısa süreli ayrılıklar yaşamasına fırsat verilmesi okula alışma sürecine katkı sağlayacaktır. Okula başlamadan önce çocuğun hayatını etkileyen, önemli yaşam olayları (taşınma, anne babanın vefatı, hastalık, anne baba ayrılığı, kayıplar vb.) veya duygusal sorunlar olmuşsa, bunlarla ilgili gerekli destek ve yardım çocuğa sağlanmış olmalıdır. Okul başlangıcında çocuğun içinde bulunduğu duygusal ve diğer problemlerin varlığı, okula uyumu ve sürecini olumsuz etkiler. Dolaysıyla çocuğun gündelik hayatı içindeki etkenler dahi çocuğun okula uyumunu zorlaştırabilir. Çocuk için ev, yaşam alanı, ebeveynleri ile arasındaki ilişki okul dönemi için gözden geçirilmeli ve düzenlenmelidir. Okul fobisi yaşayan çocuk; karnının, başının ağrıdığını söyler ve yoğun bir kaygı duyar. Çocuğun okul kelimesi geçtiği zaman yoğun bir kaygı yaşadığını yüzünden fark edebilirsiniz. Böyle bir durumda, mutlaka uzman bir psikologdan destek alın.”.

ÇOCUKTA OKUL KORKUSU VARSA NASIL DAVRANILMALI?

 “Bazı çocuklarda okul korkusu sıradan bir korku değildir. Çocuğun heyecan, endişe duyması belirsizliğin yarattığı basit bir kaygı değil de ciddi bir fobi halini almış ise ona yaklaşımınızdaki hata, bu fobiyi daha da pekiştirebilir. Eğer okul fobisinden şüphe ediliyorsa mutlaka uzman bir psikologdan destek alınmalıdır. Okul fobisi yaşayan çocuk; karnının, başının ağrıdığını söyler ve yoğun bir kaygı duyar. Çocuğun okul kelimesi geçtiği zaman yoğun bir kaygı yaşadığını yüzünden fark edebilirsiniz.”.

DERS ÇALIŞMADA AİLELERİN ÇOCUĞA YAKLAŞIMLARI NASIL OLMALI?

 “Ders oldukça problemli bir konudur. Çocukların anne babalarıyla ders çalışmalarını önermiyoruz, çünkü bu, aralarındaki iletişime zarar verir. Bir ağabey/ abla ile ders çalışması daha faydalı olabilir. Ayrıca anne baba çocuğun ödevini onun için yapmamalıdır. Okulun başlamasıyla anne-baba çocuğun çalışacağı alanı evde yaratmalı ve çocukla birlikte bir günlük plan yapmalıdır. Bu planda ders çalışma saatleri yanında oyun saatleri de belirlenmeli, tüm bunlar çocukla birlikte belirlenmelidir. Çocuk oyundan da koparılmamalıdır.”.

ÇOCUĞUN OKULA HAZIR OLDUĞU NASIL ANLAŞILIR?

 “Öncelikle çocuğun kendine yetebilmesi, yani kendi başına tuvalete gidebilmesi, ellerini yıkayabilmesi gibi öz bakım becerilerini kazanmış olması gerekir. Diğer önemli bir konu da duygusal olarak hazır olmasıdır. Bakım veren kişiye ki genellikle bu annedir aşırı bağımlı olması süreci olumsuz etkileyen en önemli etkendir. Çocuğun fiziksel ve duygusal yönden özerkliğini kazanmış olması gerekir. Çocuk evde bazı kurallar/sınırlarla tanışmamışsa okuldaki kurallara uymakta zorlanabilir. Çocuğun sorumluluk almayı ve kuralları öğrendiği ilk yer ailedir. Ayrıca çocuğa sabretme, sırasını bekleme gibi becerilerin kazandırılmış olması gerekmektedir. Çocuk masada oturup bir etkinlik, bir boyama yapabilecek süre kadar sabredebilmelidir. Unutulmamalıdır ki okul, okula başlayan çocuk için yeni bir tecrübedir ve birtakım problemler yaşaması gayet doğaldır.”.

Bu haber 521 defa okunmuştur.
YORUMLAR
DİĞER HABERLER
E-Gazete
Yazarlar
Anket
Hava Durumu
Facebook
Twitter