21 Temmuz 2017 Cuma
Bize Ulaşın
Künye
Lüleburgaz
Kırklareli
Edirne
Tekirdağ
Spor
Güncel Gündem
Resmi İlanlar
YAZARLAR
» son dakika haberler
Lüleburgaz 20°C
Açık
YAZAR DETAYI
Nedim MENEKŞE
Konumuz: Anayasa Değişikliği (6)
Yazı Tarihi: 13 Şubat 2017 Pazartesi 07:27

 

              (Madde 11- 12)

Yaklaşık iki ay sonra ülkemizde bir referandum yapılacak İlk bakışta bir yasa hakkında halkın fikrinin sorulması gibi görünen bu oylamada, Gerçekte ülkenizi rejimi, geleceği oylanacak Bu oylama sonunda ya HAYIR denilerek Atatürk Cumhuriyetine, demokratik parlamenter rejime devam; veya ülke yönetiminin sonu karanlık ve dünyada eşi görülmemiş bir şekilde tek adam yönetimine çevrilmesine, 1923 öncesine dönülmesine karar verilecek

Bu yönü ile HAYIR oyları çok önemli. Bu konuda kişi olarak bilinçlenmemiz, etrafımızdakileri etkilememiz için yasanın aslını bilmemizin büyük önemi var

Bu düşünceyle bu değişiklik (Başkanlık) yasasının tam metnini on bir bölüm halinde okurlarımıza sunmayı uygun buldum.

Bu yasanın yaşantımızdan neleri götürüp,  neleri götüreceğini aslından okuyarak görelim, paylaşalım, çevremizdekilere okuyalım tartışalım ve açıklayalım HAYIR’ları çoğaltalım, pekiştirelim

Yasa maddeleri çok kısa özetlenmiş, esas değerlendirme ve yorumlama okuyucularımıza bırakılmıştır.

MADDE 11- 2709 sayılı Kanunun 116’ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“H. Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Cumhurbaşkanı seçimlerinin yenilenmesi

MADDE 116- Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının beşte üç çoğunluğuyla seçimlerin yenilenmesine karar verebilir. Bu halde Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimi ile Cumhurbaşkanlığı seçimi birlikte yapılır. Cumhurbaşkanının seçimlerin yenilenmesine karar vermesi halinde, Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimi ile Cumhurbaşkanlığı seçimi birlikte yapılır. Cumhurbaşkanının ikinci döneminde Meclis tarafından seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi halinde, Cumhurbaşkanı bir defa daha aday olabilir. Seçimlerinin birlikte yenilenmesine karar verilen Meclisin ve Cumhurbaşkanının yetki ve görevleri, yeni Meclisin ve Cumhurbaşkanının göreve başlamasına kadar devam eder. Bu şekilde seçilen Meclis ve Cumhurbaşkanının görev süreleri de beş yıldır.”

            Meclis üye sayınsın 5/3 kararı ile seçim kararı alınabilir. Bu takdirde Cumhurbaşkanı ve Milletvekili seçimi birlikte yapılır.

           Cumhurbaşkanının ikinci döneminde seçim kararı alınırsa Cumhurbaşkanı iki döneme takılmadan tekrar aday olabilir.  bu suretle Cumhurbaşkanı bir dönem daha aday olma hakkını kazanır. Bu tekrarlanarak aday olma hakkı sürdürülebilir.

****************************************************************.

MADDE 12- 2709 sayılı Kanunun 119 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve kenar başlıkları metinden çıkarılmıştır.

“III. Olağanüstü hal yönetimi

MADDE 119- Cumhurbaşkanı; savaş, savaşı gerektirecek bir durumun baş göstermesi,  seferberlik, ayaklanma, vatan veya Cumhuriyete karşı kuvvetli ve eylemli bir kalkışma, ülkenin ve milletin bölünmezliğini içten veya dıştan tehlikeye düşüren şiddet hareketlerinin yaygınlaşması, anayasal düzeni veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerinin ortaya çıkması, şiddet olayları nedeniyle kamu düzeninin ciddî şekilde bozulması, tabiî afet veya tehlikeli salgın hastalık ya da ağır ekonomik bunalımın ortaya çıkması hallerinde yurdun tamamında veya bir bölgesinde, süresi altı ayı geçmemek üzere olağanüstü hal ilan edebilir. Olağanüstü hal ilanı kararı verildiği gün Resmî Gazetede yayımlanır ve aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisinin onayına sunulur. Türkiye Büyük Millet Meclisi tatilde ise derhal toplantıya çağırılır; Meclis gerekli gördüğü takdirde olağanüstü halin süresini kısaltabilir, uzatabilir veya olağanüstü hali kaldırabilir.                           Cumhurbaşkanının talebiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi her defasında dört ayı geçmemek üzere süreyi uzatabilir. Savaş hallerinde bu dört aylık süre aranmaz. Olağanüstü hallerde vatandaşlar için getirilecek para, mal ve çalışma yükümlülükleri ile 15 inci maddedeki ilkeler doğrultusunda temel hak ve hürriyetlerin nasıl sınırlanacağı veya geçici olarak durdurulacağı, hangi hükümlerin uygulanacağı ve işlemlerin nasıl yürütüleceği kanunla düzenlenir. Olağanüstü hallerde Cumhurbaşkanı, olağanüstü halin gerekli kıldığı konularda, 104 üncü maddenin on yedinci fıkrasının ikinci cümlesinde belirtilen sınırlamalara tabi olmaksızın Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir. Kanun hükmündeki bu kararnameler Resmî Gazetede yayımlanır, aynı gün Meclis onayına sunulur.

             Savaş ve mücbir sebeplerle Türkiye Büyük Millet Meclisinin toplanamaması hâli hariç olmak üzere; olağanüstü hal sırasında çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnameleri üç ay içinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde görüşülür ve karara bağlanır. Aksi halde olağanüstü hallerde çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnamesi kendiliğinden yürürlükten kalkar.”

               Bu güne kadar, Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu kararı ile verilen olağan üstü hal kararında, Bakanlar Kurulu devre dışı bırakılmış,  bu yetki Cumhurbaşkanına devredilmiştir.

              Bu yasa maddesine göre; Cumhurbaşkanı tek başına alacağı kararla altı ay süreli olağan üstü hal ilan edebilir, resmi gazetede yayınlayarak, ayni gün Büyük Millet Meclisin onayına sunar

              Cumhurbaşkanı olağan üstü halin gerektirdiği konularda yasa yerine geçmek üzere Meclisi devre dışı bırakarak kararnameler çıkarabilir.

               Bu yetkinin nasıl kötüye kullanıldığını ve nelere mal olduğunu yaşayarak görüyoruz…

 

Bu yazı 252 defa okunmuştur.
YORUMLAR
DİĞER YAZILARI
» ÇİÇEĞE VE YEŞİLE SAYGI!
» CUMHURBAŞKANI PARTİ BAŞKANI OLUR MU?
» KONUMUZ:  ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ (11)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği (10)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği (9/b)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği (9/a)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği  (8)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği  (7)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği (6)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği ( 5)
Yazarın tüm yazıları >>>
E-Gazete
Yazarlar
Anket
Hava Durumu
Facebook
Twitter