27 Mayıs 2017 Cumartesi
Bize Ulaşın
Künye
Lüleburgaz
Kırklareli
Edirne
Tekirdağ
Spor
Güncel Gündem
Resmi İlanlar
YAZARLAR
» son dakika haberler
Lüleburgaz 17°C
Çok Bulutlu
YAZAR DETAYI
Nedim MENEKŞE
Konumuz: Anayasa Değişikliği  (7)
Yazı Tarihi: 14 Şubat 2017 Salı 07:37

Yaklaşık iki ay sonra ülkemizde bir referandum yapılacak İlk bakışta bir yasa hakkında halkın fikrinin sorulması gibi görünen bu oylamada, Gerçekte ülkenizi rejimi, geleceği oylanacak Bu oylama sonunda ya HAYIR denilerek Atatürk Cumhuriyetine, demokratik parlamenter rejime devam; veya ülke yönetiminin sonu karanlık ve dünyada eşi görülmemiş bir şekilde tek adam yönetimine çevrilmesine, 1923 öncesine dönülmesine karar verilecek

Bu yönü ile HAYIR oyları çok önemli. Bu konuda kişi olarak bilinçlenmemiz, etrafımızdakileri etkilememiz için yasanın aslını bilmemizin büyük önemi var

Bu düşünceyle bu değişiklik (Başkanlık) yasasının tam metnini on bir bölüm halinde okurlarımıza sunmayı uygun buldum.

Bu yasanın yaşantımızdan neleri götürüp,  neleri götüreceğini aslından okuyarak görelim,  paylaşalım, çevremizdekilere okuyalım tartışalım ve açıklayalım HAYIR’ları çoğaltalım, pekiştirelim

Yasa maddeleri çok kısa özetlenmiş, esas değerlendirme ve yorumlama okuyucularımıza bırakılmıştır.

MADDE 13- 2709 sayılı Kanunun 142’nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “Disiplin mahkemeleri dışında askeri mahkemeler kurulamaz. Ancak savaş halinde, asker kişilerin görevleriyle ilgili olarak işledikleri suçlara ait davalara bakmakla görevli askeri mahkemeler kurulabilir.”

             *******************************************************

            Eski şekliyle bu maddede Devlet Güvenlik Mahkemeleri düzenleniyordu.. Madde, disiplin ve savaş halinde görevle ilgili suçlar için askeri mahkemeler kurulabileceği hüküm altına, askeri mahkemeler kapatılarak askeri yargıyı sınırlandırmıştır.

*******************************************************************

MADDE 14- 2709 sayılı Kanunun 159’uncu maddesinin başlığı ile birinci ve dokuzuncu fıkralarında yer alan “Yüksek” ibareleri madde metninden çıkarılmış; iki, üç, dört ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş;  altıncı fıkrasında yer alan “asıl” ibaresi madde metninden çıkarılmış; dokuzuncu fıkrasında yer alan “kanun, tüzük, yönetmeliklere ve genelgelere” ibaresi “kanun ve diğer mevzuata” şeklinde değiştirilmiştir. “Hâkimler ve Savcılar Kurulu on üç üyeden oluşur; iki daire halinde çalışır. Kurulun Başkanı Adalet Bakanıdır. Adalet Bakanlığı Müsteşarı Kurulun tabiî üyesidir. Kurulun, üç üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş adlî yargı hâkim ve savcıları arasından, bir üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş idarî yargı hâkim ve savcıları arasından Cumhurbaşkanınca; üç üyesi Yargıtay üyeleri, bir üyesi Danıştay üyeleri, üç üyesi nitelikleri kanunda belirtilen yükseköğretim kurumlarının hukuk dallarında görev yapan öğretim üyeleri ile avukatlar arasından Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilir. Öğretim üyeleri ile avukatlar arasından seçilen üyelerden, en az birinin öğretim üyesi ve en az birinin de avukat olması zorunludur. Kurulun Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilecek üyeliklerine ilişkin başvurular, Meclis Başkanlığına yapılır. Başkanlık, başvuruları Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu Karma Komisyona gönderir. Komisyon her bir üyelik için üç adayı, üye tamsayısının üçte iki çoğunluğuyla belirler. Birinci oylamada aday belirleme işleminin sonuçlandırılamaması halinde ikinci oylamada üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu aranır. Bu oylamada da aday belirlenemediği takdirde, her bir üyelik için en çok oyu alan iki aday arasında ad çekme usulü ile aday belirleme işlemi tamamlanır. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Komisyon tarafından belirlenen adaylar arasından, her bir üye için ayrı  ayrı gizli oyla seçim yapar. Birinci oylamada üye tamsayısının üçte iki çoğunluğu; bu oylamada seçimin sonuçlandırılamaması halinde, ikinci oylamada üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu aranır. İkinci oylamada da üye seçilemediği takdirde en çok oyu alan iki aday arasında ad çekme usulü ile üye seçimi tamamlanır. Üyeler dört yıl için seçilir. Süresi biten üyeler bir kez daha seçilebilir. Kurul üyeliği seçimi, üyelerin görev süresinin dolmasından önceki otuz gün içinde yapılır. Seçilen üyelerin görev süreleri dolmadan Kurul üyeliğinin boşalması durumunda, boşalmayı

               Hakimler ve savcılar Kurulunun başındaki “Yüksek” kelimesi, her halde bu konuda başka bir kurul olmadığından kaldırılmıştır.

             Hakimler ve Savcılar Kurulu seçimle gelen üye sayısı on bire  Adalet Bakanı ve müsteşarla on üçe çıkarılarak,  üye sayısı yediden on üçe çıkarılmıştır.

              Dört üyesi Cumhurbaşkanınca, üç üyesi Büyük Millet Meclisince, üç üyesi Yargıtay, bir üyesi Danıştay tarafından seçilecektir.

             Değişiklik, kurulun iki daire halinde çalışacağını hükme bağlamıştır. Buna göre çalışmalar;“Savcılar Kurulu ve “Hakimlere Kurulu” olarak ayrı, ayrı toplanacak ve karar alacaktır.

            Adalet Başkanının başkanı olduğu, Müsteşarın da katıldığı bu kurulda siyaset ve Cumhurbaşkanınca seçilenler ağırlıkta olacağından,

 atama, görevlendirme, terfi ve cezalandırmalarda Cumhurbaşkanının ve Siyasetin etkisinden kurtularak tarafsız adalet dağıtması güçleşecektir.

               Siyasetin etkisi altında kalacak kurulların seçilme sistemine HAYIR diyoruz…

Bu yazı 177 defa okunmuştur.
YORUMLAR
DİĞER YAZILARI
» CUMHURBAŞKANI PARTİ BAŞKANI OLUR MU?
» KONUMUZ:  ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ (11)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği (10)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği (9/b)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği (9/a)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği  (8)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği  (7)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği (6)
» Konumuz: Anayasa Değişikliği ( 5)
» Konumuz Anayasa Değişikliği (4)
Yazarın tüm yazıları >>>
E-Gazete
Yazarlar
Anket
Hava Durumu
Facebook
Twitter