26 Eylül 2017 Salı
Bize Ulaşın
Künye
Lüleburgaz
Kırklareli
Edirne
Tekirdağ
Spor
Güncel Gündem
Resmi İlanlar
YAZARLAR
» son dakika haberler
Lüleburgaz 20°C
Kapalı
YAZAR DETAYI
Nedim MENEKŞE
ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ
Yazı Tarihi: 22 Mart 2017 Çarşamba 07:30

Anayasa değişikliği yasasında, 16 maddenin özel bir yeri ve önemi vardır. Bu madde ile var olan Anayasamızın maddelerinde yetmişten fazla değişiklikler yapılmaktadır. İçerikleri biri birinden farklı olan bu maddeler tek madde gibi düşünülerek ayrıntılı tartışılmadan bir oylama ile yasalaşmıştır

Genellikle bir veya iki kelimeden meydana gelen bu değişiklileri İçinde bulundukları cümle veya paragrafları görmeden anlamak mümkün değildir. Bu maddede tek kelime ile yapılan bazı değişiklikler, devlet örgütlenmesi bakımından 18 maddenin her birinde yapılanlar değişiklikler kadar önemlidir.  Okuyucularımıza kolaylık olsun diye bu değişikliklerin, ne anlama geldiğini değiştirilen maddelerin asılları ile karşılaştırmalarını yaparak okuyucularımızım bilgisine sunmayı amaçladım.  Dikkatleri buz dağının görünmeyen yüzüne çevirerek ilgi gösterenlerin dikkatlerine sunuyorum.

 Bir torba yasa olan 16. maddedeki değişiklikler altı bölümde ele almıştır. Bu madde üç bölümde incelenecektir.

( A. B. C. Ç. D. E)

  • METİNDEN ÇIKARILAN MADDELER;

8 inci maddesinde yer alan “ve Bakanlar Kurulu”; metinden çıkarılmıştır. Çıkarılan hükümlerle bakanlar kurulunun yürüme yetkisi elinden alınmış bu yetki tek başına Cumhurbaşkanına devredilmiştir.

15’inci maddesinin birinci fıkrasında,

  17’nci maddesinin dördüncü fıkrasında ve

19’uncu maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “sıkıyönetim”; kelimeleri maddelerden çıkarılmıştır

.Bu değişikliklerle bakanlar kurulunun sıkı yönetim ilan etme yetkileri;

88’inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bakanlar Kurulu ve”, ikinci fıkrasında yer alan “tasarı ve”;

Bakanlar kurulunun kanun teklif yapma yetkisi alınmıştır ve

93’üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “doğrudan doğruya veya Bakanlar Kurulunun istemi üzerine”;

Tatilde olan Büyük Millet Meclisini toplama yetkisi meclis başkanından vey Bakanlar kurulundan alınmış cumhurbaşkanına bırakılmıştır.

125 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Cumhurbaşkanının tek başına yapacağı işlemler ile Yüksek Askerî Şuranın kararları yargı denetimi dışındadır. Ancak ve altıncı fıkrasında yer alan “sıkıyönetim”;

Yüksek Askeri Şuranın kararları yargı denetimine alınmıştır

 

148’inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “sıkıyönetim”, altıncı fıkrasında yer alan “, Askerî Yargıtay, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi” ve “Yüksek”, yedinci fıkrasında yer alan “ile Jandarma Genel Komutanı”;

 Askeri adliyenin yetkileri alınmıştır

153’üncü maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “tasarı veya”;

Kanun tasarılarının öncelikli görüşülmesi hükmü kaldırılmıştır.

154’üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Yüksek”;

Hakimler ve Savcılar kurulunun başından yüksek kelimesi kaldırılmıştır.

155 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Başbakan ve Bakanlar Kurulunca gönderilen kanun tasarıları” ve “tüzük tasarılarını incelemek,”, üçüncü fıkrasında yer alan “Yüksek” ibareleri madde metinlerinden çıkarılmıştır.

 Danıştay’ın başbakanlık veya bakanlar kurulunca gönderilen yasa tüzük ve tasarıları inceleme yetkisi alınmıştır.

 

Bu yazı 491 defa okunmuştur.
YORUMLAR
DİĞER YAZILARI
» KÖY ENSTİTÜLÜLER (12)
» KÖY ENSTİTÜLÜLER (6) CAVİT BİNBAŞIOĞLU
» OY KULLANMAK VATANDAŞLIK GÖREVİDİR
» ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ
» KÖY ENSTİTÜLERİ KAPANMASAYDI (1)
» KÖY ENSTİTÜLERİ GERÇEĞİ SINIF GECELERİ (8)
» OLAĞANÜSTÜ HAL
» MİLLETVEKİLLERİMİZE İLK DERS
Yazarın tüm yazıları >>>
E-Gazete
Yazarlar
Anket
Hava Durumu
Facebook
Twitter