22 Ekim 2017 Pazar
Bize Ulaşın
Künye
Lüleburgaz
Kırklareli
Edirne
Tekirdağ
Spor
Güncel Gündem
Resmi İlanlar
YAZARLAR
» son dakika haberler
Lüleburgaz 20°C
Açık
YAZAR DETAYI
Derya BALLI
ÖFKE KONTROLÜ
Yazı Tarihi: 20 Eylül 2017 Çarşamba 07:30

   Öfke duygusu her insanın yaşadığı doğal bir duygudur. Fakat bazı kişiler öfke duygularını çok ani ve şiddetli yaşarlar. Öfkelendiklerinde normalde yapmayacakları şeyleri yaparlar. İnsanları ve bazen eşyaları kırıp dökerler. Hatta kendilerine bile zarar verebilirler. İşte bu durumlarda ve bu insanlarda öfke kontrolü diye bir kavram devreye girer.

   Öfke kontrolü, öfkeyi doğru ifade etme becerisidir. Aşırı öfkeyi ortaya çıkaran duygular ise şunlar olabilir; yetersizlik, acizlik, kıskançlık, korku, endişe, yalnızlık, itilmişlik ve anlaşılamamak.

   Bu duyguları paylaşabilir, anlayabilir ve doyurabilirseniz aktarımları da daha olumlu olacaktır. Aslında bu kadar öfkeli olmanızın sebebi duygularınızı yeterince ve doğru şekilde ifade etme becerisini tam olarak kazanmamış olanızdır. Kontroldeki amacımız öfkeyi yok etmek değil, öfkenin dışarı aktarımında çevrenize zararını önlemektir. Eğer kontrol etmezseniz haklıyken haksız duruma düşebilirsiniz. Önce kendinizi tanımalı ve isteklerinizi bilmelisiniz. Duygularınızı açıkça ifade edebilmeli ve sorumluluklarınızı farkına varmalısınız.

  • Öfkeli olan insan, olayları istemeden abartılı ve çarpıtılmış olarak algılar. Öfkenin hangi düşünceyle arttığını ve azaldığını gözden geçirin.
  • Olumsuzluk ifade eden ve öfke uyandıran "Asla" ya da "Her zaman" gibi sözcükleri zihninizde yakalamaya çalışın. Bu sözcüklerle başlayan cümleler kurmak, öfkelendiğinizde haklı olduğunuzu düşünmenize yol açar. Durumla ilgili yargıyı koyduğunuz için de problemin çözümüne katkıda bulunmaz.
  • Öfkeli insanlar genellikle düşünmeden yargılama ve bu yargıları yönünde davranma eğilimindedirler. Öfkeli olduğunuzda önce yavaşlayın, gösterdiğiniz tepkileri gözden geçirin, aklınıza gelen ilk şeyi söylemeyin, asıl söylemek istediğiniz şeyi düşünün, karşınızdaki kişinin söylemeye çalıştıklarını dinlemeye ve anlamaya çalışın, hemen cevap vermeyin.
  • Öfkenizin altında yatan gerçek düşünceyi bulmaya çalışın. O ortamdan bir süre uzaklaşıp, sakinleşmeye çalışın. Kendinizin ve karşınızdakinin öfkesinin kontrolden çıkmasına izin vermeyin.
  • Derin nefes alıp verme egzersizleri yapıp, sakinleştirici durumlar hayal etmeye çalışın. Bu sıra da kendinize "Sakin ol!" ya da "Gevşe!" diyerek telkinlerde bulunun. Sakinleştikten sonra sorunu akılcı bir şekilde konuşabilirsiniz.

Unutulmamalıdır ki öfke duygusunu yok edemeyiz, mutlaka öfkelenmenize sebep olacak olaylar yaşanacaktır. Yaşamda her zaman için engellerle, kayıplarla ve istemediğiniz durumlarla karşılaşma olasılığınız vardır. Bunu değiştirmek imkansız. Ama olaylara bakış açınızı değiştirmek sizin elinizdedir. Bakış açınızın değişmesi, olayların sizde yarattığı öfke duygusunu taşınabilir boyuta indirgemenize ve doğru biçimde ifade etmenize yardımcı olacaktır.

Bu yazı 319 defa okunmuştur.
YORUMLAR
DİĞER YAZILARI
» DOĞUM SONRASI DEPRESYONU (DSD)Bağlantı
» KAHRAMAN BABALAR
» OKUL FOBİSİ
» BABA FİGÜRÜNÜN ÇOCUK İÇİN ÖNEMİ
» ÖFKE KONTROLÜ
» OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU
» ÖZGÜVEN EKSİKLİĞİ
»   KURBAN BAYRAMI PSİKOLOJİSİ
»  ARADIĞIMIZ İLİŞKİ
»  KAYGIMIZI ÖNLEMEK
Yazarın tüm yazıları >>>
E-Gazete
Yazarlar
Anket
Hava Durumu
Facebook
Twitter