22 Ekim 2017 Pazar
Bize Ulaşın
Künye
Lüleburgaz
Kırklareli
Edirne
Tekirdağ
Spor
Güncel Gündem
Resmi İlanlar
YAZARLAR
» son dakika haberler
Lüleburgaz 20°C
Açık
YAZAR DETAYI
Derya BALLI
OKUL FOBİSİ
Yazı Tarihi: 04 Ekim 2017 Çarşamba 07:32

Okul korkusu, okuldan kaçma ve okul fobisi ile karıştırılabilmekte, bazen bu üçünü birbirinden ayırmak güç olabilmektedir. Ancak aslında hem belirtiler hem de davranışı ortaya çıkartan etkenler farklıdır. Okul Reddi ve Okul Fobisi: Çocuğun okula gitme konusunda isteksiz olması veya okula gitmeyi tamamen reddetmesi durumudur. Okul korkusu normal bir tepkidir ve okul fobisi olarak adlandırılmaz. Ancak bu durum bir haftadan uzun ve çocuğun okuldan soğumasının giderek arttığı, okula gitmesi için evde yapılan tüm yaklaşımlardan sonuç alınamadığında Okul fobisinden söz edebiliriz. Okul fobisi denildiğinde anladığımız, şiddetli bir kaygı ile çocuğun okula gitmek istememesidir. Okul fobisi, çocukların okuldan korktuğu bir tür ayrılma kaygısıdır. Okul fobisi çocuğun okulda yaşadığı sıkıntı, gerginlik, huzursuzluk nedenidir. Herhangi bir huzursuzluk ya da gerginliğin okul fobisi olarak tanımlanabilmesi, çocuğun yaşıtlarına göre abartılı tepki göstermesi  durumudur. Okul fobisinin en çok görüldüğü yaşlar, 5 – 6 yaş gurubu ile 11 – 12 yaş grubudur.


Okul fobisine kaygının tipik tepki özellikleri eşlik edebilir, bunlar: Özellikle okul saatleri yaklaştığında sıkıntı artışı, ağlama, sinirlilik, uykusuzluk, saldırganlık veya baş ağrısı, mide bulantısı, iştahsızlık gibi şikâyetlerle ortaya çıkar. Tepkiler okul saatleri yaklaştığında daha da artar. En sık okulların açıldığı zamanlarda görülür. Nedenleri için 2 farklı görüş bulunur:

Birinci görüş Anne – Baba Tutumlarından kaynaklı olduğuna dair:  Bu görüşe göre iki farklı tutum aynı sonucu doğurmakta.  Aşırı koruyucu aile tiplemesi ile aşırı serbest tutum içindeki aile tiplemesi. Bunlardan ilki çocuklarının farklı ortamlarda kişilik gelişimlerine sürekli müdahale ettiği için çocukta bağımsız karar verme, başkaları ile iletişime geçme faaliyetini sekteye uğratır. İkincil olanda ise tamamen otoritesiz bir yaklaşım çocukta uyum sağlayamama, yönsüzlük davranışı yaratır. Özellikle anne – babada var olan bir yapısal kaygı eğilimi de 2.görüşte ifade edilecek olan çocuktaki fobiyi tetiklemektedir.

İkinci görüş: Biyolojik genetik yapının yol açtığına dair: Bu görüşe göre çocuk kaygı eğilimli bir genetik kodlama ve yapısal durumundan dolayı bunu yaşamaktadır. Kimyasal ve nörolojik bir alt nedenden dolayı oluşmaktadır.

Okul Fobisini Tetikleyen Unsurlar:  Anne – Baba arasında yaşanan sorunlar, özellikle babanın anneye şiddet uygulaması durumlarında çocuk annenin yanında kalmak isteyebilir Ailede karşılaşılan hastalık, göç, ölüm, sosyo – ekonomik değişiklikler. Okul, öğretmen değişikliği. Okuldan tatil ya da farklı nedenlerle uzak kalma. Okulda çocuğun öğretmeni ile sorun yaşaması,  diğer çocuklar tarafından şiddet görmesi. Çocuğun cinsel taciz, istismara maruz kalması. Performans kaygısı: Çocuğun kendi potansiyelinden yüksek başarı beklemesi, anne – babaların, öğretmenlerin mükemmeliyetçi tutumları.

Bu çocukların ortak özellikleri; Endişe Hassasiyet yoğunluğu Duygusal yoğunluk Çabuk etkilenme Karşı tarafın duygularını fazla önemseme.

Bu yazı 316 defa okunmuştur.
YORUMLAR
DİĞER YAZILARI
» DOĞUM SONRASI DEPRESYONU (DSD)Bağlantı
» KAHRAMAN BABALAR
» OKUL FOBİSİ
» BABA FİGÜRÜNÜN ÇOCUK İÇİN ÖNEMİ
» ÖFKE KONTROLÜ
» OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU
» ÖZGÜVEN EKSİKLİĞİ
»   KURBAN BAYRAMI PSİKOLOJİSİ
»  ARADIĞIMIZ İLİŞKİ
»  KAYGIMIZI ÖNLEMEK
Yazarın tüm yazıları >>>
E-Gazete
Yazarlar
Anket
Hava Durumu
Facebook
Twitter