top of page
Yazarın fotoğrafıHamza Dalgıç

Trafiğe de kış geliyor




Türkiye’de, kış aylarında trafik güvenliğini artırmak amacıyla zorunlu hale getirilen kış lastiği uygulaması 1 Aralık 2024 tarihinde başlıyor. Bu tarihten itibaren, özellikle kış koşullarının ağır olduğu karayollarında, araçların kış lastiği takması yasal bir zorunluluk halini alacak. Uygulama, kar ve buzlanma gibi zorlu hava koşullarında sürücülerin güvenliğini sağlamak için büyük bir öneme sahip.

Uygulama kapsamında, 1 Aralık itibarıyla kış lastiği takmayan araçlar, trafik ekiplerince denetlenecek ve 2 bin 568 TL idari para cezasına çarptırılacak. Kış lastiği takmamanın yanı sıra, araçların lastiklerinin yeterli diş derinliğine sahip olup olmadığı da denetlenecek. Bu uygulama, hem araç güvenliği hem de yol güvenliğinin artırılması amacıyla titizlikle takip edilecek.

Kış lastiği uygulaması, ticari araçlar için zorunlu olacak. Otobüsler, kamyonlar, tır ve minibüs gibi ağır vasıtalar, 1 Aralık itibarıyla kış lastiği takmak zorunda. Ancak özel otomobillerde de kış koşullarına bağlı olarak, kar ve buzlanma tehlikesi bulunan bölgelerde araç sahiplerinin kış lastiği kullanması öneriliyor.

“LASTİĞİN ÖMRÜ 5-6 YIL”

Yürürlüğe girecek olan kış lastiği uygulaması hakkında bilgi veren ve ustalık deneyimlerine dayanarak tavsiyelerde bulunan Lüleburgaz Eski Sanayi’de Birinci Oto Lastik işletmesi sahibi Soner Birinci; “1 Aralık’ta yürürlüğe girecek uygulama aksatılmaması gereken bir şey. Öncelikle uygulama zaten ticari araçlar için zorunlu fakat Valiliklerin insiyatifine göre bölgeden bölgeye değişmek kaydıyla hususi araçlarda da zorunlu olabilir.

Uygulama 1 Aralık’ta yürürlüğe girecek ve 1 Nisan’a kadar devam edecek. Bunun yanında lastikler üretildiği gün itibarı ile yasal olarak 10 yıl depolanabilir. 10 yılın ardından lastiğin değiştirilmesi gerekiyor. Bu yasal olan kural fakat ben 20 yıllık iş deneyimime dayanarak yorum yapacak olursam 5-6 yıl kullanılan veya depolanan bir lastik artık kullanılmamalı.

Sebebi ise 5 veya 6 yılı dolduran lastikler genelde deforme oluyor ve lastiklerin yanakları ile tabanlarında çatlamalar oluşuyor. Eski lastik kullanan sürücüler frenleme mesafesinin yükseldiğini de söylüyor. Lastikleri değiştirip daha kısa mesafede frenleme yapmak daha güvenli tabii ki” dedi.

“DİŞLERİN DERİNLİĞİ 3 MİLİMETRE OLMALI”

Birinci; “Lastiklerde yasal diş derinliği sınırı 1.6 milimetre olarak belirlenmiş fakat yine tecrübelerime dayanarak söylüyorum; diş derinliği 3 milimetrenin altında bir lastikle trafiğe çıkmak bana göre güvenli değil. Islak veya kuru zemin fark etmez diş derinliği 3 milimetre altına düşen lastikler iyi bir yol tutuşu sağlayamaz” ifadelerini kullandı.

“ANTİFRİZ ÇOK HAYATİ”

Kış aylarının gelmesiyle araçlarını kışa hazırlamak isteyen vatandaşlar da oto tamircilerinde yoğunluğa neden oluyor.

Kış aylarının gelmesi ile birlikte antifriz bakımı yapılması gerektiğini belirten Lüleburgaz Eski Sanayi Sitesi esnaflarından Deniz Oto işletmesi sahibi Ahmet Engin; “Kış aylarında motor suyunun donmaması ve sadece kış ayları için değil yaz aylarında da antifrizin motor su kanallarında küflenme olmaması araçta bulunması gerekiyor.

Antifriz bulunmayan arabada motor su kanalları küf yapabilir, motor ömrü kısalır, su blokları ve hortumlar içerisinde küf birikir ve belli bir süre sonra patlar maalesef, bir kanser gibi yayılır adeta.

Kış aylarında araçların trafikte daha sağlıklı ve güvenli olması için periyodik bakımların zamanında yapılması, fren balatalarının bakımlarının yapılması lazım. Binek veya ticari tüm araçlarda bunların yapılması gerekiyor.

Yağ bakımı, mazot, yağ ve hava filtresi bakımlarının ortalama 10-15 bin kilometrede bir yapılmalı. Yağ 10-15 bin kilometreden fazla kullanıldığı zaman yağ viskositesini kaybediyor. Yağın akışkanlığı inceliyor ve motor ana yatak ve kol yatak yağlamalarını randımanlı bir şekilde yapamıyor. Bunların sonucunda ise motorda arızalar çıkmaya başlıyor.

Bu tür rutin kış ayları hazırlıkları ve periyodik bakımlar aksatıldığı zaman insanlar çok daha büyük problemlerle karşılaşırken daha fazla masrafların altına girebiliyorlar. Ustaların periyodik bakımlarda da antifriz için sürücüleri uyarmalı” diye konuştu.

168 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Comments


bottom of page